Informare privind activitatea SRAIT pe perioada 22.10.2006 26.10.2007

            Actualul Comitet director SRAIT a fost ales in Adunarea Generala din 28.02.2003.
            In aceasta perioada de aproape 5 ani, Comitetul Director a organizat consfatuiri anuale / bianuale, dupa cum urmeaza:

            La aceste consfatuiri au participat membrii Comitetului Director, Presedintii Filialelor sau /si membri din birourile filialelor, decani ai facultatilor de Automatica si Calculatoare, rectori sau prorectori cu specialitatea Automatica, sefi de catedra de Automatica, Calculatoare sau asimilate, profesori de automatica si calculatoare, directori sau/si specialisti din cercetare sau/si industria de automatica, dupa caz. La aceste consfatuiri, conform statutului SRAIT, au fost prezentate informari ale activitatii Comitetului Director.
            Problematica analizata, hotararile, masurile si rezultatele acestor consfatuiri pot fi accesate si citite pe SITE-ul SRAIT la adresa: <<SRAIT.ECOSYS.PUB.RO>> la pozitiile activitatii SRAIT si anunturi.
De aceea ne limitam la prezentarea in detaliu a activitatii SRAIT, numai pe perioada de la ultima consfatuire a Comitetului Director din 13 – 14 octombrie 2006 pana in prezent, avand in vedere principalele activitati SRAIT, dupa cum urmeaza:

I. Extinderea si cresterea rolului SRAIT in invatamantul universitar, precum si cercetarea stiintifica de specialitate - Automatica si Informatica Aplicata.
Sub aspect organizatoric, SRAIT a reusit sa concentreze in randurile sale
majoritatea specialistilor din Automatica si Informatica Aplicata din Romania. In present SRAIT are 14 filiale. Putem afirma cu certitudine ca SRAIT a devenit cea mai puternica organizatie profesionala din invatamantul universitar si cercetare stiintifica din domeniul Automatica si Informatica Aplicata.
Structura SRAIT este conform organigramei din anexa.
In acest an sfera de activitate SRAIT s-a extins si s-a diversificat prin
multiple actiuni stiintifice, dintre care mentionam:
- Organizarea de manifestari stiintifice in domeniul  Automatica si Informatica Aplicata.
- Intalniri si Conferinte in scopul perfectionarii invatamantului din domeniul Automatica si Informatica Aplicata.
    -  Participarea la manifestarile stiintifice IFAC, in tara si strainatate
    - Participarea membrilor SRAIT, atat la administrarea unor programe de cercetare stiintifica, cat si la realizarea unor proiecte de cercetare stiintifica din cadrul programelor lansate de MECT si UE.

II. Editarea si tiparirea revistei de specialitate “Control Engineering and Applied Informatics” (CEAI)
            In aceasta perioada au fost pregatite , evaluate, tehnoredactate, tiparite si difuzate urmatoarele numere ale reviste CEAI:
            - Vol.8, Nr.1               -           aparut in martie 2006
            - Vol.8, Nr.2               -           aparut in iunie 2006
            - Vol.8, Nr.3               -           aparut in septembrie 2006
            - Vol.8, Nr.4               -           aparut in mai 2007
            - Vol.9, Nr.1               -           aparut in aprilie  2007
Este in curs de pregatire in vederea tiparirii Vol.9, Nr.2, care va aparea pana
la filele lunii octombrie 2007. Este in mare intarziere aparitia numerelor 3 si 4 din volumul 9, care vor trebui sa apara pana la finele lunii decembrie 2007. Pentru aceste numere la aceasta data (15 octombrie 2007) nu avem niciun articol.
Colectivul de redactie asistat si ajutat permanent de presedintele SRAIT este compus din:

Numerele aparute ale revistei, pastreaza un nivel  ridicat de exigenta,
neacceptandu-se decat articole care indeplinesc criteriile stiintifice de calitate.  Multe articole au fost primite de la autori din strainatate.
Pentru a ilustra sprijinul si aportul membrilor SRAIT la editarea revistei, prezentam mai jos o sinteza cu numarul articolelor publicate in revistele care au aparut in aceasta perioada, mentionate mai sus, apartinand diferitelor  filiale SRAIT.:

Daca facem o sinteza pe filiale rezulta:

- articole din strainatate                   -           8 articole
- articole filiala Bucuresti                 -           8 articole
- articole filiala Cluj-Napoca           -           8 articole
- articole filiala Craiova                    -           4 articole
- articole filiala Timisoara               -           2 articole
- articole filiala Iasi                           -           2 articole
- articole filiala Oradea                    -           1 articol
- articole filiala Ploiesti                    -           1 articol
- articole filiala Tg. Mures                -           1 articol

Celelalte filiale: Suceava, Bacau, Galati, Sibiu, Brasov, Petrosani in aceasta perioada nu au trimis niciun articol la revista.
Cu exceptia filialelor din Galati si Brasov care in alte perioade au publicat articole in revista CEAI, celelalte 4 filiale nu au avut publicat in revista CEAI niciun articol niciodata.
In aceasta perioada de timp  analizata, colectivul de redactie al revistei cu sprijinul presedintelui SRAIT si prin efortul, in special al Conf.dr.ing. Monica Dragoicea, a realizat varianta electronica a revistei CEAI, care poate fi accesata la adresa: <<CEAIJOURNAL.ICS.PUB.RO>>, atat in varianta rezumate cat si in  extenso a articolelor.
Aceste realizari au urcat aprecierea revistei noastre de catre CNCSIS la +B. Pentru reusita de a introduce revista CEAI in baza de date ISI/ISPEC este necesar ca revista noastra sa apara ritmic trimestrial si nu cu interzieri ca pana in present. Este meritoriu ca revista CEAI apare in prezent pentru a noulea an si ca in anul viitor va atinge performata de aparitie de zece ani, dar  putini stiu insa cu ce eforturi am ajuns la acest stadiu si care nu este deloc suficient
Pentru depasirea acestui stadiu colectivul de redactie propune urmatoarele masuri:

1.Obligativitatea ca impreuna cu presedintele SRAIT, cei trei vicepresedinti, care vor fi alesi, sa asigure editarea a cate unui numar al revistei pe an. Prin urmare, cele 4 trimestre se vor planifica pe cele 4 functii, presedinte si 3 vicepresedinti, urmand ca la finele primelor 2 luni din trimestru sa fie predata varianta electronica colectivului de redactie, cu avizul editorului sef, in vederea tiparirii si introducerii pe SITE-ul revistei.

2.Avand in vedere ca initial la aparitia revistei s-a hotarat ca revista poate apare in doua variante: o varianta teoretica de nivel inalt si o varianta aplicativa si, cum pana in present noi am editat numai varianta teoretica, propunem ca din tr.I 2008 sa fie editata si varianta aplicativa. Se va da posibilitatea astfel si filialelor, care nu reusesc sa publice in prima varianta teoretica, sa-si valorifice potentialul lor de cercetare – stiintifica prin publicarea rezultatelor lor.

III. Desfasurarea in cat mai bune conditii a manifestarilor stiintifice planificate in aceasta perioada de catre SRAIT sau cu sprijinul SRAIT.
Principalele manifestari stiintifice din aceasta perioada au fost:
a)-A16-a Conferinta Internationala de Sisteme de Control si Stiinta Calculatoarelor -CSCS16, desfasurata la Bucuresti in perioada 22-25 mai 2007, organizata de filiala SRAIT din Bucuresti, in colaborare cu Facultatea de Automatica si Calculatoare – UPB.
b)-SACI 2007, Al 4-lea Simpozion International “On Applied Computational Intelligence and Informatics” – mai 2007, organizat de filiala Timisoara.
c)-IFAC – Conference Management and Control of Production and Logistitc – MCPL 2007, care a fost organizat in perioada 27 – 30 septembrie la Sibiu cu sprijinul academicianului Filip Florin, membru al Comitetului Director SRAIT.
d)-SINTES 13 – octombrie 2007, organizata de Filiala Craiova, impreuma cu facultatea de Automatica si Calculatoare si Electronica din Craiova.

IV. Perfectionarea organizatorica a filialelor SRAT vizand o mai buna evidenta a membrilor acestora, colectarea la timp a cotizatiilor, participarea mai activa la actiunile SRAIT si in special, la sprijinirea procesului de invatamant si de cercetare stiintifica.
In  present SRAIT totalizeaza 500 de membri, organizati in 14 filiale, asa cum se prezinta in schema din anexa la informare. Dupa cum se poate constata din practica desfasurarii activitatii SRAIT, complexitatea activitatii si problemele care trebuie rezolvate la nivelul unei societati atat de mari, impune o regandire a sistemului de organizare prin implicarea mult mai activa a tuturor membrilor Comitetului Director si, de asemenea, a birourilor filialelor. Practic, pana in present, activitatea SRAIT a avut suportul mai mult la nivelul presedintelui si a secretariatului general; consideram ca acest lucru nu mai este nici oportun si nici posibil. Acest lucru a reiesit in special in acest an, cand au fost lansate alegerile birourilor filialelor. Membrii Comitetului Director si nici macar cei trei vicepresedinti nu s-au implicat sa sprijine actiunea de alegeri a birourilor filialelor.
 Desi demarata inca la inceputul lunii martie, filialele, nici in prezent,  nu au raspuns in totalitate sarcinilor care le aveau. Unul din presedintii de filiala (filiala Cluj-Napoca) este si vicepresedinte al Comitetului Director si unul care, desi a comunicat ca a organizat alegerile biroului filialei, nu a transmis decat la insistente repetate prin telefon, cateva informatii. De la unele filiale nu avem nici in prezent informatiile solicitate. Dintre cele 14 filiale SRAIT, doar filialele Craiova, Galati, Ploiesti si Oradea si-au facut treaba in mod constiincios, exact si in termenul solicitat, trimitand informarile la secretariatul SRAIT. Desigur, si de la alte filiale s-au primit informari cu ceva intarzieri si la solicitari repetate.
Avand in vedere experienta dificila de conlucrare cu filialele, ne-am gandit sa hotaram impreuna un sistem pe cat de simplu, poate si pe atat de eficient. De la 1 ianuarie 2008 filialele sa-si organizeze propriul SITE. Ideea ne-a venit plecand de la informatiile pe care unele filiale ni le-au transmis, de exemplu, filiala Craiova si care este pacat sa nu le cunoasca toate filialele, in timp ce secretariatul SRAIT isi poate lua datele de care are nevoie. Continutul SITE este normal sa fie la dorinta filialelor dar o seama de informatii de interes general vor fi obligatorii ca de exemplu: evidenta membrilor SRAIT cu datele personale necesare, titlul stiintific, gradul didactic, adresa, telefon, e-mail, nr. legitimatiei SRAIT, etc. Aceste informatii vor fi mentinute permanent la zi. De asemenea componenta birourilor, cu telefoanele si adresele membrilor lor.
Planificarea menifestarilor stiintifice si actiunilor SRAIT din filiale, informari privind rezultatele acestora etc. Continutul si forma informatiilor obligatorii se va stabili de comun acord pana la finele anului in curs. Consideram ca o astfel de organizare descentralizata a informatiilor la nivelul SRAIT ar putea conduce la o mai buna informare reciproca si, in consecinta, la o eficienta sporita in activitatea SRAIT. In acest mod, nici nu va fi necesar sa se centralizeze aceste informatii la centru.
Majoritatea filialelor nu au depus cotizatiile pe anul in curs, desi unele filiale au strans partial sau total cotizatiile, nu exista o situatie exacta la zi. Singura filiala care a depus banii de cotizatii pe 2007 este filiala Oradea. Exista propunerea unor filiale (filiala Craiova) ca filialele sa posede stampila proprie si chitantiere pentru incasarea cotizatiilor, credem ca e o idee buna si, conform statutului, 10% din cunatumul cotizatiei sa ramana la dispozitia biroului filialelor pentru cheltuieli proprii (rechizite de exemplu).

V. Cresterea calitatii invatamantului universitar de specialitate (Automatica si Informatica Aplicata)
In perioada de la precedentele alegeri SRAIT si pana in prezent, Comitetul Director SRAIT a antrenat filialele, conducerile facultatilor, catedrele de Automatica, cadre didactice din facultati dar si specialisti din cercetarea stiintifica si industrie la analize, dezbateri si hotarari in cadrul consfaturilor Comitetului Director, organizate asa cum au fost mentionate in prima parte a acestui raport, ca de exemplu:

VI. Cresterea rolului si calitatii cercetarii stiintifice de specialitate    
      (Automatica si Informatica Aplicata).
La acest capitol, coordonatorii celor 4 comisii de lucru pe cele patru obiective profesional-stiintific, sunt invitati si rugati sa faca cuvenitele completari in cuvantul lor, cu referire la rezultatele obtinute in aceasta perioada, dupa cum urmeaza:
     Comisia 1.
     Teorie/Modelare/Identificare/Prelucrare semnale.
     Coordonator – prof.dr.ing. Mihail Voicu

     Comisia 2.
     Algoritmi si Tehnici Avansate de Conducere/Sisteme Inteligente
     Coordonator – prof.dr.ing. Ioan Dumitrache

    Comisia 3
    Informatica si Comunicatii.
    Coordonator - prof.dr.ing. Clement Festila

    Comisia 4.
    Automatizare, Aplicatii
    Coordonator - prof.dr.ing. Stefan Preitl

VII. Stimularea si sprijinirea tinerilor absolventi din specialitatea Automatica si Informatica Aplicata in vederea atragerii lor la activitatile didactice si de cercetare stiintifica din Romania.

In aceasta directie, Comitetul Director a inscris pe agenda de lucru, in intalnirile anterioare urmatoarele hotarari:

Aceste hotarari au fost aplicate si raman inca in vigoare in continuare. Stimulentele pot fi operate fie la nivelul filialelor, fie la nivelul Comitetului Director.

VIII. Conlucrarea cat mai buna cu industria din domeniul “Automatica si Informatica Aplicata” din Romania, inclusiv cu intreprinderile mici si mijlocii.
O serie de actiuni in aceasta directie au existat. Din pacate, la nivelul Comitetului Director nu sunt suficient cunoscute. Au existat in special actiuni locale la nivelul filialelor SRAIT. Specialistii din industrie au fost invitati si au participat la actiunile SRAIT (la manifestarile  stiintifice), la selectionarea tinerilor absolventi pentru a lucra in industrie si cercetare stiintifica, etc. Desi a existat o hotarare a Comitetului Director de a se actiona si in aria intreprinderilor mici si mijlocii, din pacate, pana in present nu s-a intreprins mare lucru in acest sens.

IX. Participarea cat mai larga a membrilor SRAIT la actiunile IFAC si in general la activitatea IFAC, avand in vedere calitatea SRAIT de organizatie nationala membra IFAC.
Cea mai importanta actiune IFAC in aceasta perioada a fost celebrarea aniversara a 50 de ani de la infiintarea IFAC. Aceasta a fost organizata la Heidelberg in Germania la 15 septembrie 2006 cu desfasurarea unei excelente Conferinte Internationale sub denumirea de “Prezent si Viitor in Controlul Automat”.
La aceasta manifestare din Romania au participat: presedintele SRAIT, profesorul dr.ing. Ioan Dumitrache, membru corespondent al Academiei Romane si prof. Florin Filip, membru al Academiei Romane.
O prezentare a acestei actiuni a aparut in Vol.8, Nr.4 (pp. 3-4) a revistei CEAI sub semnatura presedintelui SRAIT.
IFAC – Conference Management and Control of Production and Logistitc – MCPL 2007, care a fost organizat in perioada 27 – 30 septembrie la Sibiu cu prijinul academicianului Filip Florin, membru al Comitetului Director SRAIT.

Asa cum se cunoaste, SRAIT a nominalizat  39 de participanti din partea Romaniei in Comitetele Tehnice IFAC. Din pacate nu se cunoaste aproape nimic din ceea ce au facut reprezentantii nostri in aceste comitete si daca isi organizeaza prezenta lor acolo. Este necesar sa-i invitam pe toti nominalizatii in comitetele tehnice IFAC sa informeze cel putin anual  in scris  despre aportul lor in Comitetele tehnice IFAC. In rapoartele filialelor SRAIT nu este reflectata decat foarte putin activitatea IFAC.

In incheierea acestei informari, reluam in sinteza urmatoarele probleme care rezulta din textul  acesteia si care pot constitui hotarari ale Adunarii Generale:

  1. Se propune sa se continue organizarea anuala sau bianuala, dupa caz, a Consfatuirilor Comitetului Director SRAIT cu  dezbaterea unor tematici privind cresterea calitatii procesului de invatamant din domeniul Automaticii si Informaticii Aplicate;
  2. Pentru asigurarea aparitiei ritimice a revistei CEAI propunem:
  1. Coordonatorii Comisiilor pe problemele stabilite sa-si ia rolul in serios si pentru aceasta sa transmita semestrial cate o scurta informare pentru a fi publicata la rubrica informatii  de pe SITE-ul SRAIT;
  2. Pentru o mai buna conlucrare cu industria, sa se stabileasca o responsabilitate pentru aceasta la nivelul unui membru al Comitetului Director;
  3. Anual toti membri Comitetului Tehnic IFAC sa transmita informari la secretariatul SRAIT in vederea publicarii lor pe SITE-ul SRAIT. Pana la finele anului in curs se vor introduce pe SITE Comitetele Tehnice IFAC si persoanele din Romania arondate diferitelor Comitete Tehnice;
  4. Este necesar ca filialele SRAIT sa-si organizeze o evidenta permanenta mentinuta la zi a membrilor sai, nume si prenume, grad stiintific, functie didactica, numarul legitimatiei, telefon, e-mail, stadiul platii cotizatiilor. Pentru a pune ordine in aceasta problema se solicita ca fiecare filiala sa-si realizeze un SITE propriu, acolo sa existe, aduse la zi, aceste informatii, dar si intreaga activitate a filialei;
  5. Se vor stabili modalitatile de realizare de stampile la nivelul filialelor, astfel ca strangerea cotizatiilor sa fie insotita de eliberarea chitantelor. Se vor depune in contul SRAIT doar 90% din suma incasata din cotizatii, 10% se va folosi de catre filiale pentru cheltuielile locale (rechizite, etc).

            Presedinte SRAIT
      Prof.dr.ing. Ioan Dumitrache

       Secretar General SRAIT,
           Dr.ing. Mihai Arhip